Pendidikan adalah satu
jalan terbaik dalam membentuk modal insan yang cemerlang, mempunyai jati diri
yang terbilang, berpesonaliti, berkeperibadian mulia, berpengetahuan dan
mempunyai kemahiran dalam mengisi keperluan Negara. Pembangunan insan yang baik
adalah kunci dalam melahirkan modal insan kelas pertama. Menurut Ismahali
(2008), pembangunan insan adalah satu proses yang bertujuan untuk melahirkan
jiwa yang bertaqwa kerana tanpa jiwa yang bertaqwa, fungsi akal dan fizikal
akan lumpuh. Institusi pendidikan diberi mandat yang besar dalam melahirkan
generasi muda Malaysia yang berpotensi, mempunyai pelbagai kemahiran serta
dapat membentuk ciri-ciri keperibadian dan perspektif hidup yang membolehkan
mereka berjaya dalam kehidupan dan mampu memajukan lagi Negara di mata dunia,
selari dengan hasrat dan Falsafah Pendidikan Negara (Hasani, 2006). Pendidikan
pada masa kini berkembang dengan pesat dan fungsi pendidikan dalam melahirkan
generasi gemilang menjadi semakin mencabar namun guru perlu bersikap profesional
dan perlu sentiasa bersedia menggalas tanggungjawab membangunkan insan seiring
dengan keperluan semasa.
Antara
aspek yang perlu diterapkan di dalam bilik darjah dalam membangunkan insan
cemerlang adalah dengan memastikan elemen kerohanian, sikap dan nilai sentiasa
diintegrasikan dalam subjek yang diajar. Semua guru perlu bijak mengolah topik
pembelajaran dan mengaitkannya dengan unsur-unsur kerohanian dalam membentuk
sikap yang baik dalam diri pelajar berasaskan nilai yang mulia. Tanpa mengira
subjek dan batas agama, perkara ini sangat penting dalam memberi nilai terhadap
semua ilmu yang disampaikan di dalam kelas supaya pelajar dapat memahami bahawa
setiap ilmu mengajar mereka sikap dan nilai yang terpuji dalam menjadi manusia
yang berjaya di dunia dan akhirat. Sebagai contoh, dalam mempelajari pendidikan
Sejarah, guru boleh menekankan pelbagai nilai dan sikap mulia dalam diri
pelajar dalam melahirkan satu generasi yang terbilang. Pengolahan guru terhadap
sejarah terdahulu dan fenomena pada masa kini dapat membuka mata pelajar
tentang kehidupan dan kepentingan menghargai sesuatu perkara misalnya tragedi
rusuhan perkauman 13 Mei 1969 yang membawa kesan buruk kepada masyarakat dan
negara. Pemahaman pelajar tentang peristiwa-peristiwa penting tersebut dapat membentuk
sikap tolerasi dan perpaduan antara kaum dan menguatkan semangat kenegaraan
dalam diri pelajar.
Kepercayaan
terhadap Tuhan adalah perkara pertama dalam Rukun Negara Malaysia. Perkara ini
menunjukkan bahawa setiap warganegara perlu mempunyai kepercayaan terhadap
Tuhan berdasarkan agama masing-masing. Oleh itu, aspek penting dalam
pembangunan insan adalah membentuk generasi yang holistik berasakan kepercayaan
kepada Tuhan. Menjadi tanggungjawab pendidik membimbing anak murid dalam
menguatkan kepercayaan terhadap Tuhan melalui ilmu yang diajar di dalam kelas.
Hal ini bagi memastikan pelajar dapat memahami kekuasaan Tuhan dan pengaruhnya
dalam kehidupan. Setiap agama di dunia mengajar umatnya kebaikan dan membentuk
nilai serta keperibadian terpuji. Oleh itu, seseorang guru tidak perlu berasa
tertekan dalam mengetengahkan elemen ketuhanan dalam subjek yang diajar.
Sebagai contoh, guru boleh meminta pelajar mengutarakan pendapat berdasarkan
fahaman agama masing-masing berkaitan topik pembelajaran. Pembelajaran tentang
isu sains misalnya pengklonan, guru boleh meminta pelajar membuat pembacaan dan
kajian tentang pendapat agama mereka berkaitan isu pengklonan yang hebat
dibincangkan pada masa kini. Dengan cara ini, pelajar akan lebih memahami dan
mendalami ajaran agama masing-masing seterusnya menguatkankan kepercayaan
mereka kepada Tuhan.
Selain
itu, modal insan kelas pertama digambarkan sebagai insan yang mempunyai
pengetahuan yang tinggi dan berakhlak. Pengetahuan yang sempurna adalah
pengetahuan yang digunakan dengan akhlak yang tinggi. Pembangunan insan
menggariskan pendidik melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai ilmu yang
disepadukan dengan akhlak yang mulia. Dalam abad ke-21 pelbagai perkara terjadi
akibat daripada penggunaan ilmu tanpa akhlak yang mengakibatkan kerosakan
terhadap individu, masyarakat, agama dan negara. Dalam proses pembelajaran abad
ke-21, guru perlu sentiasa memberi ruang kepada pelajar unuk mengetengahkan
pandangan dan pendapat mereka terhadap sesuatu perkara kerana sumber ilmu adalah
di hujung jari. Guru perlu membimbing pelajar dengan membetulkan perkara yang
salah dan menekankan aspek akhlak yang mulia supaya pelajar tidak terus
menghadam ilmu yang mereka perolehi di alam maya. Sebagai contoh, dalam subjek
Bahasa Melayu, guru boleh membuat satu forum atau perdebatan tentang isu
integriti yang menjadi satu isu besar melanda negara pasa masa kini. Dengan
memahami maksud integriti itu sendiri akan memberi kesan yang besar terhadap
perkembangan ilmu sekaligus para pelajar dapat membina akhlak yang mulia
berdasarkan pemahaman mereka tentang isu tersebut. Menitik beratkan pelbagai
aspek, akhlak yang mulia digabungkan dengan ilmu yang tinggi akan melahirkan
generasi peneraju negara yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
Pembangunan
insan melalui institusi pendidikan juga adalah bertujuan untuk melahirkan insan
yang memahami dan bersikap toleransi, demi mewujudkan perpaduan. Perpaduan yang
mantap akan membentuk sebuah negara yang makmur dan harmoni. Malaysia merupakan
negara yang menpunyai masyarakan berbilang bangsa dan agama. Kesepaduan antara
masyarakat majmuk adalah tunjang kepada kemakmuran dan pembangunan negara. Di
dalam bilik darjah, semua pelajar datang daripada latar belakang yang berbeza
dari pelbagai aspek termasuk bangsa, agama, budaya dan status sosial. Oleh itu,
guru boleh mengambil peluang membentuk insan yang bersatu padu dengan
mengadakan perbincangan di dalam kumpulan dalam proses pembelajaran. Gabungan
pelajar daripada latar belakang yang berbeza akan membentuk satu gerakan yang
bersatu padu dan saling memahami antara satu sama lain. Para pelajar akan
membentuk sikap toleransi tanpa mengira latar belakang mereka dalam
menghasilkan satu perkara yang menarik untuk pembelajaran mereka. Selain dapat
mengembangkan ilmu pegetahuan pelajar, perpaduan dapat dibentuk dengan mudah
dan berkesan. Melentur buluh biar dari rebung. perpaduan yang terbentuk di
dalam kelas akan memberi kesan kepada kesepaduan rakyat dalam negara pada masa
hadapan yang kian mencabar.
Akhir
sekali, menghasilkan insan yang progresif, mahir serta cekap supaya
membolehkannya berupaya melaksanakan tugas secara produktif serta sempurna,
demi memberikan sumbangan terhadap negara adalah salah satu aspek yang perlu
ditekankan dalam pembangunan insan di sekolah. Guru perlu bijak dalam melatih
pelajar agar menjadi lebih aktif dalam melontarkan pendapat dan pandangan dalam
sesuatu isu seterusnya melatih mereka menjadi seorang yang bukan sahaja boleh
berkata-kata tetapi boleh melaksanakan. Modal insan yang cemerlang adalah insan
yang mampu menjana idea dan melaksanakan idea tersebut dengan berkesan
seterusnya memberi sumbangan kepada pembangunan diri, masyarakat, agama dan
negara. Sebagai contoh, guru di dalam kelas perlu sentiasa mewujudkan satu sesi
pembelajaran yang aktif berpusatkan pelajar. Pelajar pada masa kini merupakan
pelajar yang maju dan moden. Mereka boleh mendapat pelbagai ilmu daripada
pelbagai sumber di laman internet, buku dan majalah. Oleh itu, guru sebagai
pembimbing perlu sentiasa memastikan pelajar aktif dalam berkongsi ilmu yang
mereka perolehi di dalam kelas. Apabila pelajar berkongsi ilmu yang mereka
dapat, guru boleh menapis ilmu tersebut dan menerangkan kepada pelajar di dalam
kelas secara menyeluruh dan berkesan sesuai dengan tahap pendidikan mereka.
Melalui kaedah perkongsian maklumat di dalam bilik darjah, pengetahuan pelajar
akan bercambah di samping melatih mereka cara berkomunikasi dan memberi
pandangan terhadap sesuatu isu sekaligus membentuk insan yang progresif, mahir serta
cekap supaya membolehkan mereka berupaya melaksanakan tugas secara produktif
serta sempurna, demi memberikan sumbangan terhadap negara pada masa hadapan.
Penulisan ini adalah berdasarkan pandangan dan sedikit info yang saya perolehi daripada pembacaan. Semoga dapat memberi pengajaran kepada semua yang membaca. Sekian.
No comments:
Post a Comment