Friday 7 July 2017

Kahsiat Bawang Putih Yang Korang Pasti Tak Tahu


Hai semua.. first aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. kalau ade aku terbuat salah, maafkan ye.. kosong-kosong okk!!
Back to tajuk. korang mesti tak pernah nak terfikir kan ape kebaikan bawang putih untuk kesihatan kita. Mungkin ada antara kita yang memang tak suka la bawang putih ni TAPI lepas korang baca entri kali ni mesti korang kunyah je bawang putih tu mentah-mentah. hahaha (gurau).

Kalau korang nak tahu, bawang putih dipercayai berasal dari Asia Tengah dan ia sesuai ditanam di kawasan tanah tinggi yang beriklim sejuk dan tidak terlalu lembap. Pada hari ini negara pengeluar utama bawang putih di dunia ialah negara China.

Uniknya bawang putih ini adalah disebabkan oleh kewujudan satu komponen istimewa di dalamnya yang dikenali sebagai allicin.
Allicin: bahan aktif dalam bawang putih

Allicin adalah suatu komponen bersifat sulfur yang terhasil apabila bahagian dalam bawang putih terdedah setelah dipotong, dicincang, dilumatkan atau dikunyah. Bahan inilah yang memberikan bau masam menyengat yang agak kuat pada bawang putih.

Memang ramai yang tidak gemar dengan aroma tengik yang dihasilkan oleh allicin ini, namun allicin inilah bahan ajaib yang bertanggungjawab mewujudkan ciri-ciri anti-bakteria, anti virus, anti radang dan anti oksida yang menjadikan bawang putih suatu remedi semulajadi yang sungguh hebat.
Satu tip penting tentang cara untuk memanfaatkan sepenuhnya kemujaraban allicin – selepas mengetuk, menghiris atau melumatkan bawang putih, jangan terus digunakan sebaliknya biarkan rehat selama lebih kurang 10 minit terlebih dahulu. Dengan cara ini, penghasilan allicin dalam bawang putih dapat dimaksimakan untuk memberi kesan terbaik kepada kesihatan kita.
Selain dari allicin, bawang putih turut mengandungi komposisi nutrisi yang tinggi termasuk kalsium, pottasium, fosforus, selenium, manganese, zat besi serta 17 jenis asid amino. Kandungan kalorinya pula adalah sangat rendah. Hasil penyelidikan sains moden telah menemui banyak kegunaan bawang putih dari segi kesihatan, namun sebenarnya kebanyakan daripada khasiat bawang putih telahpun diketahui dan dimanfaatkan oleh masyarakat terdahulu sejak berkurun lamanya.
Ni aku nak share beberapa khasiat bawang putih.. 
1. Mencegah dari keracunan makanan

Bawang putih mengandungi ciri-ciri antibakteria, antimikrob dan juga antivirus. Sebagai agen antibakteria yang kuat, ia mampu untuk membunuh bakteria yang merbahaya kepada badan manusia seperti salmonella, staphyloccocus dan e coli. Oleh itu, pengambilan bawang putih dapat mencegah daripada terjadinya keracunan makanan.

Sebab tu la kalau mak-mak korang masak sayur or menu-menu yang lain suka letak bawang putih tu. Untuk membantu sistem pencernaan kita yang nipis ni. Bijak orang dulu-dulu. 
2. Mengubati jerawat

Sifat anti oksida dan antibakteria yang terdapat pada bawang putih dapat membantu menyelesaikan masalah kulit muka yang berjerawat. Ciri antibakteria yang ada pada bawang putih mampu mengecutkan dan menghilangkan jerawat secara perlahan-lahan. Ia juga dapat bertindak untuk mengurangkan parut jerawat.

Yang ni aku pernah cuba. Boleh la tapi pedih masa kita sapu kat jerawat. Kalau ada di antara anda yang tidak puas hati dengan keberkesanan produk yang telah dibeli di pasaran, cubalah manfaatkan kelebihan yang ada pada bawang putih ini. Tumbuk dua atau tiga ulas bawang putih dan sapukan pada bahagian kulit muka yang bermasalah. Kemudian bilas dengan air suam. Orang putih cakap, "No pain, no gain". Kehadiran komponen allicin yang berasaskan sulfur boleh meredakan keradangan jerawat malah bintik-bintik hitam dan pori-pori juga dapat dikurangkan. 
3. Menambahkan tenaga fizikal dan stamina

Korang cepat merasa letih? Selain daripada memakan supplemen yang dibeli dari farmasi, anda boleh juga mengamalkan pengambilan bawang putih secara konsisten kerana ia dipercayai mampu menambahkan tenaga fizikal, daya kekuatan dan stamina seseorang. Tak payah la gigih nak makan ubat kuat yang tah apa-apa kat pasaran tu. Kunyah je bawang putih ni, pasti KUAT!!!

4. Mengurangkan angin dalam badan

Sesetengah orang memang kerap mengalami masalah kemasukan angin dalam badan yang boleh menyebabkan ketidakselesaan dan kembung perut. Petua untuk melegakan masalah angin juga melibatkan penggunaan bawang putih.

Ambil dan bakar dua ulas bawang putih di atas dapur bersama dengan kulitnya sekali untuk beberapa minit. Setelah nampak garing, buang kulit dan makanlah bawang putih tersebut. Tak sampai setengah jam hasilnya akan dapat dirasai. Anda akan merasa lega dan tidak kembung perut lagi. Terkentut-kentut korang lepas kunyah bawang putih ni. Rasa dia memang agak pedas berangin tapi kesan tip top. 
5. Meningkatkan kemampuan seksual.
Yang paling korang suka. Haaaa, bawang putih ni boleh berfungsi sebagai suatu afrodisiak, bawang putih berupaya untuk meningkatkan tahap libido dan daya tahan seksual kaum lelaki.

Mereka yang mengalami masalah ereksi (erectile dysfunction) digalakkan untuk mengambil bawang putih secara konsisten dan teratur kerana bawang putih dapat merangsang pengeluaran enzim dan pengedaran darah ke alat kelamin.

Berbanding dengan ubat-ubatan yang mengandungi bahan kimia, khasiat semulajadi bawang putih dalam memperbaiki hubungan seksual sangat wajar dimanfaatkan kerana ianya selamat tanpa perlu kita risau tentang kewujudan kesan sampingan yang negatif. "Pancut awal?? bawang putih kan adaaaa" hahaha
Konklusinya, 
Seperti juga herba semulajadi yang lain, cara pengambilan bawang putih yang terbaik adalah dengan memakannya secara mentah. Korang mungkin  berasa payah untuk menelan bawang putih yang belum dimasak disebabkan oleh baunya yang kurang menyenangkan. Sebenarnya senang saja untuk menghilangkan bau bawang putih, caranya adalah dengan meminum air lemon ataupun mengunyah daun pudina.
Namun adalah penting untuk memastikan pengambilan bawang putih tidak berlebihan. Pengambilan dua ke empat ulas setiap hari sudah memadai. Jangan overdose pula kerana dibimbangi pengambilan yang berlebihan boleh mendatangkan kemudaratan. Jadi bersederhanalah dalam memanfaatkan khasiat bawang putih, pasti anda akan dapat menikmati kesannya yang optimum.

SELAMAT MENCUBA.. 

No comments:

Post a Comment

MELAHIRKAN MODAL INSAN MELALUI PENDIDIKAN

Pendidikan adalah satu jalan terbaik dalam membentuk modal insan yang cemerlang, mempunyai jati diri yang terbilang, berpesonaliti, berkep...